Drakkar

Stéphane Lo Presti

Multimedia Presentations Specification and Description Language / Langage de spécification et de description de présentations multimédias

PhD (in french), November 2002

Wednesday 27 November 2002

The multimedia field exists since a long time, but its importance is increased by the convergence of industries such as movies, telecommunications or video games. Multimedia content is based on monomedia contents and defines various aspects whose main ones are spatial and temporel compositions. Within this scope, we propose the language TAO (Temporal Algebraic Operators) which allows to define multimedia presentations. TAO is an object-oriented language where objects make reference to monomedia data. Temporal operators specify the composition of these objects, according to a semantics defined with the notion of interval. The language temporal model is based on interval temporel points and causal relations expressing their links. The semantics of TAO programs is given by a normalization process and some of their properties are analysed, as equality and stop. We also present an execution engine for TAO programs which we implemented in Java by reusing an existing prototype. It is based on a set of sequential instructions and jumps. TAO programs are compiled into contexts of instructions which are managed by the various components of the execution engine.


Le multimédia est un domaine existant depuis longtemps mais dont l’importance est accrue grâce à la convergence d’industries comme le cinéma, les télécommunications ou bien les jeux vidéos. Le contenu multimédia repose sur des contenus monomédias et définit des aspects divers dont les principaux sont leur composition spatiale et temporelle. Dans ce cadre, nous proposons le langage TAO (Temporal Algebraic Operators) qui permet de définir des présentations multimédias. TAO est un langage orienté objet où les objets référencent les données monomédias. Des opérateurs temporels indiquent la composition de ces objets, selon une sémantique définie à partir de la notion d’intervalle. Le modèle temporel du langage est basé sur les points temporels de ces intervalles et les relations causales pour exprimer leurs liens. La sémantique des programmes TAO est donnée par un processus de normalisation et certaines de leurs propriétés sont analysées, comme l’égalité ou l’arrêt. Nous présentons ainsi une machine d’exécution des programmes TAO que nous avons implémenté en Java en réutilisant un prototype préexistant. Elle est basée sur un jeu d’instructions séquentielles et de sauts. Les programmes TAO sont compilés en contextes d’instructions qui sont gérés par les différents composants de la machine d’exécution.

P.S.

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